پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا

تحصیل در کانادا و مهاجرت تحصیلی به این کشور در سال‌های گذشته افزایش چشم گیری داشته است. امکانات مناسبی که دولت برای مهاجران درنظر گرفته، کانادا را در فهرست کشورهای ایده‌آل برای زندگی مهاجران قرار داده ‌است. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارید، یا می‌خواهید از مزایای تحصیل در کانادا برخوردار شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ما در اینجا به بررسی هینه تحصیل در کانادا، شرایط تحصیل در کانادا و هرآنچه باید در مورد مهاجرت تحصیلی به این کشور بدانید، می پردازیم.

 

مزایای تحصیل در کانادا

درحال حاضر بیش از 800 هزار دانشجو و دانش‌آموز بین‌المللی در کانادا، مشغول به تحصیل‌ هستند. رشد بالای اقتصادی، جامعه چند فرهنگی و تنوع زیاد ملیتی و قومیتی، امنیت و خدمات اجتماعی مناسب، کانادا را به کشور محبوبی برای زندگی تبدیل کرده‌ است. شرایط مناسب تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی، وجود دانشگاه‌های معتبر و سطح علمی خوب کالج‌ها، امکان کار در کنار تحصیل، بورسیه‌های تحصیلی متنوع، امکان اقدام برای اقامت دائم بعد از تحصیل، پایین‌تر بودن هزینه‌های تحصیلی و زندگی نسبت به کشورهای مشابه، امکان اخذ اقامت همراه برای همسر و فرزندان، امکان دریافت تخفیف‌های مالیاتی پس از تحصیل و فرآیند نسبتا راحت اخذ ویزای تحصیلی، از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که کانادا را به مقصد جذابی برای علاقه‌مندان به تحصیل در یک کشور خارجی تبدیل کرده‌ است. در ادامه این مزایا را به همراه شرایط تحصیل در کانادا مورد بررسی قرار می دهیم.

 

تحصیل در کانادا بدون محدودیت سنی
کانادا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا را به خود اختصاص داده‌ است. سیستم آموزشی کانادا در استان‌های مختلف با یکدیگر فرق دارد اما به‌طور کلی، آموزش اجباری از ۵ سالگی  و دوره پیش دبستانی آغاز می‌شود. البته در بعضی از استان‌ها کودکان یک سال زودتر هم در مدارس پذیرش می‌شوند.در مورد شرایط ویزای دانش آموزی کانادا دورهٔ دانش‌آموزی در کانادا تا ۱۳ سال بعد، یعنی تا سنین ۱۷-۱۸ سالگی ادامه پیدا می‌کند.

مدارس کانادا به ترتیب شامل مدارس ابتدایی، راهنمایی، دوره اول دبیرستان و دوره دوم دبیرستان است. که سطح‌بندی هریک از مقاطع را در ادامه مشاهده می‌کنید.

۲ تا ۵ سال: پیش دبستانی یا مهدکودک
۶ تا ۱۱ سال: ابتدایی
۱۲ تا ۱۴ سال: دوره اول دبیرستان
۱۵ تا ۱۸ سال: دوره دوم دبیرستان
اگر در مورد هزینه تحصیل در کانادا برای کودکان خود کنجکاو هستید بهتر است بدانید تحصیل در مدارس دولتی کانادا، سالانه بین 10 تا 25 هزار دلار هزینه دارد.

تحصیل در مدارس کانادا
دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیل در مدرسه، اگر قصد ادامه تحصیل یا مهارت‌افزایی دارند، می‌توانند وارد دانشگاه شده و به ادامه تحصیل در کانادا بپردازند یا وارد کالج و مؤسسات فنی شوند.

کالج برخلاف دانشگاه، بیش از هرچیزی روی افزایش مهارت‌های فنی و دوره‌های تخصصی تأکید دارد و اگر وارد کالج یا مؤسسات فنی شوید، پس از پایان دوره، با توجه به مهارت کسب شده‌تان، مدرک‌های فنی متفاوت یا حتی لیسانس دریافت می‌کنید. توجه کنید که دانشجویان بین‌المللی، برای ادامهٔ تحصیل در کانادا در مقاطع دانشگاهی و کالج، نیاز به ارائه مدرک زبان دارند و اگر امکان ارائه مدرک زبان نداشته‌ باشید، باید قبل از گذراندن دوره تحصیلی‌تان، یک یا دو ترم، در دوره‌های آموزش زبان شرکت کنید.

پذیرش در دانشگاه‌های کانادا، براساس نمرات دبیرستان و سوابق تحصیلی انجام می‌گیرد. مانند ایران، دورهٔ لیسانس ۴ سال، دورهٔ فوق‌لیسانس ۲ سال و دورهٔ دکتری بین ۲ تا ۵ سال است.  چنانچه در نظردارید برای مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری در کانادا اقدام کنید، باید معدل مقطع پایین‌ترتان بیشتر از ۱۴ و حداقل نمرهٔ IELTS شما ۶.۵ باشد.

 

شرایط تحصیل در کانادا
شرایط تحصیل در کانادا و فرآیند نسبتا آسان پذیرش، بسیاری از افراد را به سمت اخذ ویزای تحصیلی در کانادا سوق می‌دهد. دولت کانادا، همه ساله پذیرای چند ده‌هزار دانشجوی بین‌المللی است و بر اساس سیاست‌های مهاجرتی جدید، قصد دارد تا این ظرفیت را افزایش دهد. به‌طور کلی، شرایط عمومی و اختصاصی اخذ ویزای تحصیلی کانادا به صورت زیر است:

پذیرش در دانشگاه های کانادا
شما قبل از هرچیزی، باید از یک دانشگاه یا مرکز علمی معتبر در کانادا پذیرش گرفته ‌باشید تا نامهٔ پذیرش به همراه سایر مدارک‌تان به دولت کانادا ارسال شود.

برای تحصیل در مدارس کانادا، داشتن حداقل ۴ سال سن، ارائه مدارک تحصیلی و توصیه‌نامه در صورت وجود، از شرایط اولیهٔ اخذ پذیرش تحصیلی کانادا است. برای تحصیل در مقطع کالج تنها کافی است دیپلم خود را با معدلی قابل قبول ارائه کنید. معدل دیپلم برای پذیرش در مقطع لیسانس هم الزامی است و معدل شما در این حالت نباید کمتر از ۱۴ باشد. برای اخذ پذیرش در دورهٔ کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس، معدل دوره کارشناسی شما باید بالای ۱۴ باشد. برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه توصیه‌نامه تحصیلی یا  (Recommendation letter) از یک یا چند استاد دانشگاه دوره کارشناسی‌تان مورد نیاز است. برای اخذ  پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری نیز نیازمند داشتن مقالهٔ علمی چاپ شده در نشریات معتبر جهان هستید. به این ترتیب در هر سن و مقطع تحصیلی که باشید، شرایط تحصیل در کانادا به گونه ای است که امکان ادامه تحصیل در کانادا برای شما فراهم باشد.

مدرک زبان
داشتن مدرک زبان معتبر، یکی دیگر از شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در کانادا است. اگر مدرک زبان ندارید، باید قبل از ورود به دانشگاه مورد نظرتان، حداقل دو ترم، آموزش زبان بگذرانید که با توجه به هزینهٔ آن، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای مهاجرت، به یادگیری زبان و گرفتن مدرک‌تان، اقدام کنید. متقاضیان پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف باید نمرات زیر را کسب کنند:

کارشناسی: حداقل نمره ۶ در آزمون آیلتس
کارشناسی ارشد: حداقل نمره ۶٫۵ در آزمون آیلتس
دکترا: حداقل نمره ۷ در آزمون آیلتس
دانشگاههای مختلف ممکن است نمرات کمتر یا بیشتری را درخواست کنند.

اثبات توانایی مالی
دانش‌آموز یا دانشجو باید مدارک مرتبط با تمکن مالی خود را، جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا ارائه کند. مدرک تمکن مالی، باید توانایی مالی شما را، در پرداخت هزینه تحصیل در کانادا، هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا و هزینه زندگی در کانادا را نشان می‌دهد.

طبق اعلام دولت کانادا، شما برای گرفتن اقامت، نیاز به اثبات توانایی تأمین  در حدود ده هزار دلار در سال برای یک نفر دارید. اگر با خانوادهٔ خود اقدام به اخذ ویزا کرده‌اید، ۴ هزار دلار برای اولین نفر، و از نفر دوم به بعد، به ۳ هزار دلار، نیاز خواهید داشت.

درکنار شرایط اختصاصی دریافت ویزای تحصیلی، شرایط عمومی دریافت ویزا مانند سلامت جسمی و روانی، عدم داشتن سابقه کیفری و… را هم باید درنظر داشته‌باشید.

داشتن پذیرش از دانشگاه‌های تراز اول کانادا، کمک زیادی به موفقیت شما در کسب اقامت تحصیلی خواهد کرد و هر چه سوابق تحصیلی بهتری داشته‌باشید، شانس شما در اخذ  پذیرش از دانشگاه‌های برتر این کشور بیشتر می‌شود.

اخذ پذیرش در مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری راحت‌تر از سایر مقاطع تحصیلی در این کشور است و ارائه هرگونه مدرک مبنی بر اینکه پس از اتمام دوره تحصیل، کانادا را ترک خواهید کرد، به موفقیت پذیرش ویزای تحصیلی شما کمک زیادی خواهد کرد.

البته به این نکته توجه کنید که قوانین مهاجرتی پیچیده بوده و مدام در حال تغییرند و برای اطلاع دقیق از آن‌ها باید با وکلای متخصص مهاجرت مشورت کنید.

باورهای غلط در مورد شرایط تحصیل در کانادا
با افزایش تمایل افراد برای تحصیل در خارج از ایران و به خصوص در کشور کانادا متاسفانه  به شکلی روزافزون شاهد ترویج اطلاعات غلط در زمینه تحصیل و زندگی در کانادا توسط موسسات مختلف هستیم:

باور غلط شماره ۱: شما نیازی به مدرک زبان ندارید!

همه افراد بالای ۱۸ سال برای اخذ پذیرش از مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا باید مدرک زبان ( آیلتس، تافل، PTE و …) داشته باشند. برخی از مراکز آموزشی در صورت عدم ارائه مدرک زبان، دوره‌های آموزش زبان را به متقاضیان پیشنهاد می‌کنند. برخی از موسسات با عنوان این موضوع که امکان اخذ پذیرش تحصیلی بدون ارائه مدرک زبان وجود دارد موجب گمراهی متقاضیان می گردند.

تعداد بسیار کمی از کالج‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارند که پذیرش بدون نمره زبان را مشروط به گذراندن دوره‌های زبان پیش از شروع دوره تحصیلی به دانشجویان پیشنهاد می‌دهند. اما به خاطر داشته باشید اگرچه امکان اخذ پذیرش بدون مدرک زبان در موارد محدودی وجود دارد، اما، در مرحله اخذ ویزا که مهمترین بخش پروسه مهاجرت تحصیلی به کانادا به شمار می‌رود با مشکل روبه‌رو خواهید شد. در صورت عدم ارائه مدرک زبان معتبر، امکان رد شدن ویزای تحصیلی شما بسیار بالا خواهد بود.

باور غلط شماره ۲: شانس اخذ اقامت در دوره‌های کالج نسبت به دانشگاه بیشتر است!

بد نیست بدانید دوره‌های کالج شانس اخذ اقامت دائم متقاضیان را نسب به دوره‌های دیگر بالاتر نمی‌برند. متاسفانه به علت وجود اطلاعات غلط افراد دوره‌های کالج را نسبت به دانشگاه ترجیح داده در حالیکه ریسک رد شدن ویزا در دوره‌های کالج بیش از سایر دوره‌ها است.

همچنین برخلاف تصور عموم، معمولاً تفاوت چندانی میان شهریه دانشگاه های کانادا و دوره‌های کالج وجود ندارد.

باور غلط شماره ۳:‌ امکان تحصیل رایگان در کانادا برای همگان وجود دارد!

در کانادا امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد. دانشجویان بین المللی تنها در صورتی که از سوابق تحصیلی خوب و نمره زبان بالا برخوردار باشند، امکان دریافت بورسیه تحصیلی کانادا را خواهند داشت.

دانشگاه‌های کانادا معمولا در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس، به دانشجویان بین المللی کمک هزینه تحصیلی و بورسیه نمی‌دهد، اما در دوره دکترا این امکان وجود دارد. کمک های مالی براساس شایستگی علمی دانشجو به او تعلق خواهد گرفت و می تواند بخشی از هزینه تحصیل در کانادا را پوشش دهد.

متاسفانه برخی موسسات تا مرحله پذیرش تحصیلی متقاضیان را همراهی می‌کنند. این در حالی است که سالانه بسیاری از افرادی که موفق به اخذ پذیرش از یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا شده‌اند، در مرحله اخذ ویزا ناکام مانده‌اند.

 

شرایط تحصیل در مدارس و دانشگاه های کانادا بدون مدرک زبان (آیلتس)
برای ادامه تحصیل در هر کشور قطعا داشتن مدرک زبان بسیار مهم است. مدرک آیلتس یا دیگر مدارک زبان به شما کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانید برای اپلای دانشگاه‌ کانادا اقدام کنید. با این‌حال در بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های کانادا می‌توانید بدون داشتن مدرک زبان درس بخوانید. اما چطور؟

برای این‌که بتوانید بدون داشتن مدرک زبان در کانادا درس بخوانید باید یکی از این شرایط را جایگزین کنید:

نشان دهید که تحصیلاتتان به انگلیسی بوده است.
نشان دهید که زبان اصلی و مادریتان انگلیسی بوده است.
نامه تسلط بر زبان انگلیسی داشته باشید.
دروس خود را به زبان فرانسه بردارید و نشان دهید تسلط به زبان فرانسه دارید.
پیش از ورود به دانشگاه دوره‌های آموزش زبان را بگذرانید.
علاوه بر این‌که می‌توانید از روش‌های جایگزین مدارک زبانی برای ورود به دانشگاه‌های کانادا استفاده کنید، می‌توانید برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا بدون مدرک زبان، دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که داشتن مدرک زبان، جزء شرایط پذیرششان نیست. لیست این دانشگاه‌ها به شرح زیر است:

University of Winnipeg
Brock University
University of Saskatchewan
Memorial University of Newfoundland and Labrador
Cambrian College
Okanagan College
Concorida University
Seneca College, Toronto
Carleton University

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی
برای تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی، علاوه بر این‌که می‌توانید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که نیازی به مدرک زبان ندارند، می‌توانید روش دیگری را نیز به کار ببیندید تا دایره انتخاب‌هایتان وسیع‌تر شود. در این روش باید پذیرش مشروط به یادگیری زبان داشته باشید. به این معنا که بعد از گذراندن دوره زبانی به اندازه یک سال یا یک ترم و اخذ نمره 6 آیلتس آکادمیک، می‌توانید در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شوید.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی ارشد
تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی ارشد، بسیار ساده‌تر از بقیه مقاطع است و بسیاری از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو در این مقطع نیازی به مدرک زبان ندارند مگر آن‌که بخواهید در دانشگاه‌های سطح بالای کانادا تحصیل کنید. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، معمولا یک دوره دو ساله است و دانشگاه شما را آماده پذیرش شغل می‌کند. بنابراین برای اخذ پذیرش در این دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد مدارکتان را آماده کنید و از دانشگاه پذیرش بگیرید.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع دکتری
تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان در مقطع دکتری، با دیگر مقاطع بسیار متفاوت است. برای اخذ پذیرش در این مقطع باید رزومه خوبی داشته باشید. یکی از عوامل تاثیرگذار در رزومه‌تان داشتن نمره آیلتس آکادمیک 7 به بالا است. معمولا در صورتی می‌توانید در مقطع دکتری پذیرش اخذ کنید که مقاله، کتاب، اختراع و مدرک زبان کافی داشته باشید. در مقطع دکتری شما باید خودتان بتوانید با مکاتبه، استاد راهنمایتان را پیدا کنید در نتیجه حتما نیاز دارید که دانش زبانی به اندازه کافی داشته باشید.

 

مدارک مورد نیاز تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان
مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان، در دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف ممکن است با هم متفاوت باشد و هر دانشگاهی مدارک مخصوص به خود را از شما طلب کند. اما به طور کلی باید این مدارک را داشته باشید.

اسکن کلیه مدارک تحصیلی و ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی ترجمه شده به انگلیسی یا فرانسوی و فارسی
اسکن پاسپورت
رزومه به انگلیسی یا فرانسوی
مدرک زبان
انگیزه نامه مرتبط با رشته مورد نظر
توصیه نامه از اساتید
یک قطعه عکس
فراموش نکنید که ارائه مدرک زبان معتبر با نمره بالا به همراه سابقه تحصیلی خوب و توصیه نامه از اساتید شانس شما برای قبولی در دانشگاه های سطح بالاتر را افزایش می دهد. همچنین در چنین شرایطی احتمال دریافت بورسیه و کاهش هزینه تحصیل در کانادا نیز بیشتر می شود.

 

هزینه های دوره های زبان در کانادا
دوره های زبان یکی از بخش های مهم هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا هستند. دوره‌های زبان در کانادا معمولا در چند هفته برنامه‌ریزی می‌شوند. هزینه آموزش زبان در کانادا، بسته به زبان و مکان هر مدرسه، متفاوت است. در این‌جا به طور مثال هزینه آموزش برخی از مدارس مهم کانادا را آورده‌ایم.

تورنتو: 12 هفته مدرسه زبان انگلیسی: 3515 دلار کانادا
کبک: 12 هفته مدرسه زبان فرانسه: 3570 دلار کانادا
ونکوور: 12 هفته مدرسه انگلیسی: 4083 دلار کانادا
کالگری: 12 هفته مدرسه فرانسه 3446 دلار کانادا

هزینه تحصیل در کانادا
کانادا، بین کشورهای توسعه‌یافته و ترازاول دنیا، کشور نسبتا ارزانی به‌ حساب می‌آید. مخارج جاری زندگی در این کشور، از جمله هزینه تحصیل در کانادا، شهریه دانشگاه های کانادا و به طور کلی هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از استرالیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکاست.

برای افرادی که به دنبال اخذ ویزای کانادا هستند هزینهٔ تحصیل در مدارس کانادا بسته به نوع مدرسه متفاوت است. شهریه مدارس دولتی بین 10 تا 25 هزار دلار در سال و شهریه مدارس خصوصی کانادا بسته به نوع مدرسه ممکن است، تا دو الی سه برابر مدارس دولتی باشد. مدارس شبانه روزی هم از نوع مدارس خصوصی هستند که با توجه به هزینهٔ زندگی و اقامت دانش‌آموزان، شهریه بیشتری دریافت می‌کنند و شهریه کل آنها تا 25 تا 45 هزار دلار در سال می‌رسد.

شهریه دانشگاه های کانادا، با توجه به نوع دانشگاه، رشته و مقطع مورد نظر از 7 هزار تا 35 هزار دلار در سال متغیر است.

مهمترین هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا پس از شهریه، هزینه اقامت و مسکن شماست. به‌طور متوسط، هزینه خرید مسکن در کانادا، ۹ برابر میانگین دستمزد سالیانه افراد است و این هزینه، از استانی به استان دیگر متفاوت است. مثلا اونتاریو (۱۰ برابر) و ونکوور (۱۴ برابر)، بالاترین قیمت مسکن را به خود اختصاص داده‌اند؛ در صورتی‌که در استان نیوبرانزویک، قیمت مسکن، چیزی در حدود ۴ برابر میانگین دستمزد سالیانه است.

برای اجاره خانه در کانادا، باید ماهیانه، مبلغی در حدود 1500 تا 2500 دلار در نظر بگیرید. این مبلغ، با توجه به نوع خانه، متراژ، امکانات، موقعیت مکانی و استان مورد نظر، متفاوت است. بسیاری از دانشجویان، سکونت در خوابگاه را به اجاره کردن خانه ترجیح می‌دهند تا بتوانند در هزینه‌های جاری، صرفه‌جویی کنند. متوسط هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی، بین 3 تا 7 هزار دلار در ماه است.

به‌جز هزینه اقامت، هزینه‌های جاری مانند خوراک، پوشاک و تفریحات، قابل مدیریت و کنترل است. شما می‌توانید با خرید از حراجی‌های سالیانه و فصلی، بسیاری از لوازم مورد نیازتان را با تخفیف‌های مناسب خریداری کنید و بخش زیادی از هزینه‌های زندگی خود را مدیریت کنید. اما همانطور که قبلا هم اشاره شد، دولت کانادا از شما انتظار دارد که بتوانید به‌طور متوسط، برای یک سال، حدودا ۱۰ هزار دلار هزینه کنید. هزینه زندگی متوسط در کانادا، بدون اجاره مسکن، ماهیانه از ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار خواهد بود که بخش بزرگی از آن به مدیریت اقتصادی شما بستگی دارد. نکته مهم این که اگر قرار است خانه‌ای را برای سکونت اجاره کنید، مالیاتی برای آن نخواهید پرداخت.

 

بخش اول: شهریه مقاطع مختلف تحصیلی کانادا
اینکه برای خودتان قصد تحصیل در کانادا را دارید یا برای فرزندان‌تان برنامه‌ریزی می‌کنید؛ دانستن شهریه مقاطع تحصیلی این کشور، از مهم‌ترین اطلاعاتی است که باید کسب کنید. تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی کانادا، هزینه‌های متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته‌ایم.

 

هزینه تحصیل در مقاطع دبستان و راهنمایی
تحصیل در کانادا، در مقاطع دبستان و راهنمایی، برای شهروندان کانادا رایگان است. این شامل کسانی که اقامت دائم کانادا را دریافت کرده‌اند، هم می‌شود. کلا‌هاس تقویتی و تفریحی مدارس کانادا، ممکن است هزینه اندکی داشته باشد مانند: کلاس‌های موسیقی، فعالت‌های ورزشی و … . هزینه این کلاس‌ها، بسته به عوامل مختلف، در نهایت بین ۵-۱۰۰ دلار در طول هر ترم تحصیلی خواهد بود. تعدادی از مدارس هم کافه‌تریا یا سلف‌سرویس دارند که در آن امکان خرید غذا وجود دارد. اگر قصد دارید فقط فرزندتان را برای تحصیل به کانادا بفرستید، باید با مدرسه موردنظرتان ارتباط برقرار کنید و ببینید برای دانش‌آموزان مهاجر چه هزینه‌هایی را در نظر می‌گیرند. البته شرایط ذکر شده برای مدارس دولتی است. شهریه مدارس خصوصی در کانادا، از چهار هزار دلار در سال شروع می‌شود و بسته به مدرسهٔ مورد نظر این رقم ممکن است تا پنجاه هزار دلار (و حتی بیشتر) برسد.

 

هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان
به سیاق مقاطع قبلی، تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان هم برای شهروندان کانادا رایگان است. بیشتر مدارس این دوره برای دانش‌آموزان خارجی هزینه‌ای را در نظر می‌گیرند. این هزینه بین 7-15 هزار دلار کانادا است (بسته به مدرسهٔ موردانتخاب). برای استفاده از کلاس‌های تقویتی و تفریحی مدرسه هم مثل قبل هزینه اندکی را باید پرداخت کنید. در این مدارس هم امکان خرید غذا در کافه‌تریا یا سلف‌سرویس مدرسه وجود دارد.

 

هزینه تحصیل در کالج و مؤسسه‌های فنی‌وحرفه‌ای
دوره‌های آموزشی کالج‌های کانادا کوتاه‌مدت‌ و در نتیجه شهریه آن‌ها در مقایسه با دانشگاه‌ها کمتر است. بعضی از این دوره‌ها همراه با اشتغال به کار و کسب درآمد است. به این معنا که در کنار تحصیل می‌توانید درآمدی هم داشته باشید. کالج‌ها و مؤسسه‌های فنی‌وحرفه‌ای شهرهای کوچک‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و هزینهٔ زندگی در این شهرها کمتر است. بسته به شهر و دوره تحصیلی انتخابی، شهریه‌ای که پرداخت می‌کنید متفاوت خواهد بود و تحصیل در تعدادی از این مؤسسه‌ها رایگان است. شهریه سایر مؤسسه‌ها بین 10-15 هزار دلار کانادا است.

 

هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع کاردانی و کارشناسی
هزینه تحصیل در کانادا در دانشگاه‌های شهرهای بزرگ این کشور، در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه‌یافته به‌صرفه‌تر است. اگر شهر کوچک‌تری را انتخاب کنید، هم هزینه تحصیل و هم هزینه زندگی برای‌تان مناسب‌تر خواهد بود.شهریهٔ دانشگاه‌های کانادا بسته به شهر و استانی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. همین طور هزینهٔ زندگی. برای دانشجوی مقطع کارشناسی یا کاردانی، شهریهٔ دانشگاه در سال بین 12 تا 25 هزار دلار کانادا خواهد بود. هزینه زندگی در کانادا برای این دانشجویان هم به‌طور میانگین سالانه حدود 12 هزار دلار است.

 

هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
به سیاق قبل، شهریه‌ای که برای مقاطع پرداخت می‌شود، بسته به شهر و استان متفاوت است. به‌طور میانگین، شهریه پرداختی برای دانشجویان کارشناسی ارشد، سالانه بین 15 تا 35 هزار دلار کانادا و برای دانشجویان دکتری نیز سالانه 7 تا 10 هزار دلار است.

 

دانشگاه های کانادا
کانادا از نظر تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی، جایگاه خوبی دارد. در حال حاضر بر اساس رتبه‌بندی مؤسسه QS، دانشگاه این کشور در فهرست بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند و سهم کانادا از ۵۰ دانشگاه برتر دنیا، سه دانشگاه است. سه دانشگاه برتر کانادا، به ترتیب، دانشگاه مک‌گیل، تورنتو و بریتیش کلمبیا هستند.

تحصیل در دانشگاه‌های کانادا
در کانادا یک سیستم رتبه‌بندی برای برترین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وجود دارد که به U15 مشهور است. ۱۵ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی این کشور که بیشترین نقش را در پیشبرد تحقیقات و پژوهش‌ها دارند طبق این رتبه بندی، به ترتیب زیر هستند:

دانشگاه مک گیل
این دانشگاه در شهر مونترآل واقع شده است و حدودا ۴۰ هزار دانشجو دارد. مک‌گیل، هرسال به‌عنوان یکی از بهترین‌های دانشگاه‌های کانادا انتخاب می‌شود و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، بیشترین جوایز نوبل را کسب کرده‌اند.

دانشگاه تورنتو
دانشگاه تورنتو، یکی از بزرگترین و بهترین دانشگاه‌های این کشور است. ارتباط تنگاتنگ این دانشگاه با اقتصاد کانادا، باعث شده تا دانشگاه تورنتو، رکورددار اشتغال فارغ‌التحصیلان باشد. این دانشگاه در بین ۳۰ دانشگاه برتر دنیا هم قرار دارد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا
دانشگاه بریتیش کلمبیا، یکی از ۵۰ دانشگاه برتر دنیاست که ۶۵ هزار دانشجو دارد. کمپ های این دانشگاه در شهرهای ونکوور و کلونا قرار دارد.

دانشگاه آلبرتا
این دانشگاه رتبه ۷۸ جهان از نظر سطح علمی را به خود اختصاص داده‌ است. دانشگاه آلبرتا، پنجمین دانشگاه کاناداست که در شهر ادمونتون ایالت آلبرتا واقع شده و پذیرای بیش از 40000 دانشجو در رشته های مختلف است.

دانشگاه کوئین
این دانشگاه جایگاه ۱۳۲ را در میان مراکز علمی جهان دارد. دانشگاه کویین که در شهر کینگستون ایالت اونتاریو قرار دارد در سال 1841 تاسیس شده و یکی از بهترین دانشگاههای پیشرو در زمینه تحقیقات در کانادا به شمار می‌رود.

دانشگاه مونترال
رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های برتر جهان ۱۳۶ است. دانشگاه مونترال در شهر مونترال کبک، با ارائه بیش از 600 برنامه آموزشی متنوع شرایط بسیار مناسبی را برای دانشجویان فراهم آورده است.

رنکینگ دانشگاه های کانادا در سال 2023

نام دانشگاه رتبه بندی جهانی QS 2023
دانشگاه مک گیل 31
دانشگاه تورنتو 34
دانشگاه بریتیش کلمبیا 47
دانشگاه آلبرتا 110
دانشگاه مونترال 116
دانشگاه مک مستر 152
دانشگاه واترلو 154
دانشگاه اونتاریو غربی 172
دانشگاه اوتاوا 237
دانشگاه کلگری 242
دانشگاه کویین در کینگستون 246
دانشگاه دالهوزی  308
دانشگاه سیمون فریزر 328
دانشگاه ویکتوریا 359
دانشگاه لاوال 433
دانشگاه یورک 456
دانشگاه ساسکاچوان  473
دانشگاه کنکوردیا 551-560
دانشگاه کبک 571-580
دانشگاه گلف 591-600

 

چگونگی پرداخت شهریه دانشگاه‌های کانادا
یکی از شرایط تحصیل در کانادا که برای  اخذ ویزای تحصیلی کانادا لازم است، گواهی تمکن مالی است؛ بر اساس این گواهی، شما باید توانایی پرداخت هزینه‌های یک سال اول زندگیش را داشته باشید. علاوه بر این، روند معمول اکثر دانشگاه‌های کانادا این است که، پیش از آغاز ترم تحصیلی، شهریه دانشگاه را باید کامل پرداخت کنید. در این میان، معدود دانشگاه‌هایی هم هستند، نظیر دانشگاه مانیتوبا، که امکان پرداخت اقساطی شهریه در آن‌ها وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد باید با مسئولان دانشگاه موردنظرتان ارتباط برقرار کنید.

دولت کانادا، مؤسسه‌های آموزشی متعدد و استانداری‌های این کشور، برای جذب دانشجویان مستعد خارجی، اقدام به ارائه بورسیه تحصیلی کانادا می‌کنند. کسانی که برای پرداخت هزینه‌ها به مشکل برمی‌خورند، می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کنند. در بخش پایانی توضیحات مختصری دربارهٔ چگونگی این بورسیه‌ها در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

رشته‌های پر درآمد و مورد نیاز کانادا
گستردگی وسعت کانادا به نسبت جمعیت آن، موجب شده ‌است که بازار کار در این کشور بسیار پویا و روبه‌رشد باشد. وضعیت اشتغال در کانادا ثبات بالایی دارد و معمولا، پس از فارغ‌التحصیلی، می‌توانید جذب بازار کار شوید. با نگاهی کلی به بازار مشاغل کانادا، به سادگی می‌توان متوجه این نکته شد که مشاغل مدیریتی، فنی مهندسی و بهداشت و درمان، در فهرست پردرآمدترین و بهترین مشاغل این کشور قرار  دارند. با این حساب اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، سعی کنید حوزه تحصیلی خودتان را به سمت یکی از زیرمجموعه‌های  این سه حوزه سوق دهید.

20 شغل برتر کانادا برای سال 2023 با توجه به میزان تقاضا و درآمد، به قرار زیرند:

  عنوان شغل میانگین درآمد سالانه
1 نماینده فروش 57 هزار دلار
2 راننده حمل و نقل مومی 47 هزار دلار
3 منشی دفتر 47 هزار دلار
4 جوشکار 27 هزار دلار
5 توسعه دهنده وب 85 هزار دلار
6 کارشناس توسعه کسب و کار 72 هزار دلار
7 کارگر ساختمانی 42 هزار دلار
8 مهندس نرم افزار 95 هزار دلار
9 مکانیک 62 هزار دلار
10 مدیر منابع انسانی 77 هزار دلار
11 پرستار 72 هزار دلار
12 دکتر داروساز 105 هزار دلار
13 کارگر انبار 34 هزار دلار
14 طراح گرافیست 48 هزار دلار
15 فیزیوتراپیست  82 هزار دلار
16 حسابدار 58 هزار دلار
17 مدیر پروژه 80 هزار دلار
18 مدیر شبکه  70 هزار دلار
19 مهندس الکترونیک 80 هزار دلار
20 مشاور اقتصادی 57 هزار دلار

متوسط درآمد در کانادا، با ۴۰ ساعت کار درهفته، حدودا بین 45 تا 65 هزار دلار در سال است.

 

اجازهٔ کار ضمن تحصیل
یکی از خصوصیات مثبت تحصیل در کانادا، امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان است. بسیاری از دولت‌ها در کشورهای توسعه‌یافته، به دانشجویان بین المللی اجازه کار نمی‌دهند؛ اما دولت کانادا این امکان را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده ‌است که درکنار تحصیل، مشغول به کار شوند .شما می‌توانید همزمان با تحصیل، به‌صورت پاره‌وقت در دانشگاه خود مشغول به کار شده یا ۲۰ ساعت در هفته، خارج از محیط دانشگاه، کار کنید.

 

تحصیل رایگان در کانادا
دولت کانادا، برای تحصیلات دانشجویان، بورسیه‌های متنوعی را در نظر گرفته ‌است که درصورت دریافت آن، به میزان قابل توجهی، از هزینه‌های زندگی دانشجو، کاسته خواهدشد. دریافت بورسیه تحصیلی کانادا، در مقاطع  پایین‌تر از دکتری، بسیار سخت است و تنها به افراد محدودی بورسیه تعلق می‌گیرد. این امکان برای دانشجویان دکتری بسیار راحت‌تر است و بسیاری از دانشجویان دکتری از انواع بورسیه‌های تحصیلی برخوردار خواهند بود و در این مین، رشته های فنی و مهندسی از احتمال بیشتری برای دریافت بورس تحصیلی برخوردارند. کمک هزینه‌‌های تحصیلی در کانادا، بلاعوض هستند.

به‌طور کلی، سه نوع کمک هزینهٔ تحصیلی در کانادا وجود دارد که می‌تواند بنا به شرایط متفاوت به دانشجو تعلق بگیرد:

اسکالرشیپ (Scholarship)
گرنت (Grant)
بورساری (Bursary)

گرنت (Grant) و بورساری (Bursary)، در مواقعی به دانشجو تعلق می‌گیرد که او نیاز به کمک مالی داشته باشد و در این موارد، صلاحیت‌ علمی مطرح نیست. اما این دودسته از کمک‌های مالی، چندان به دانشجویان بین‌المللی اختصاص پیدا نمی‌‌کنند.

اسکالرشیپ Scholarship یا فلوشیپ (fellowship)، که عموما به دانشجویان دکتری تعلق می‌گیرد، بودجه و سرمایه‌گذاری خصوصی و شرکتی نهادهای مختلف، بر دانشجویان دکتری است که براساس صلاحیت‌های علمی به وی اختصاص پیدا می‌کند.

کمک هزینه تحصیلی، فاند تحقیقاتی، بورسیه‌های مقاطع تحصیلی، بورسیه‌های خارج از دانشگاه مانند ونیه، ترودو، پست داک، بنتینگ، کوئین الیزابت دوم و بورس وزارت خارجه کانادا، انواع  حمایت های مالی است که به دانشجویان اختصاص پیدا می‌کند و میزان آن‌ها نسبت به نوعشان، بودجهٔ شرکت اختصاص دهنده و هزینه‌های آموزشی، متفاوت است. از آنجا که تنوع و میزان بورسیه‌های اختصاص داده شده به دانشجویان در کانادا متفاوت است توصیه می‌کنیم که برای تقاضای دریافت بورسیه با متخصصان امور تحصیلی و مهاجرت ما در ایران کانادا مشورت کنید.

 

بهترین روش‌ها برای کمک به تأمین هزینه‌های تحصیل در کانادا
بسیاری از متقاضیان قدرت پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا را ندارند. این افراد می‌توانند از روش‌های زیر برای تامین مالی خود کمک بگیرند:

تخفیف‌های لحاظ‌شده برای دانشجویان خارجی
زمانی که با پذیرش تحصیلی کانادا و به عنوان دانشجوی خارجی وارد این کشور می‌شوید، می‌توانید از تخفیفات بسیاری بهره‌مند شوید که شامل : خرید اقلام در برخی مغازه‌ها، صرف غذا در رستوران، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و … ، که با دریافت کارت احراز هویت از دانشگاه‌تان، امکان استفاده از این تخفیف‌ها را خواهید داشت.

کار دانشجویی و نیمه‌وقت
کار دانشجویی، انتخاب بسیار مناسبی برای کمک به تأمین هزینه‌های تحصیل در کانادا است. در طول ترم‌های دانشگاه، اجازه دارید تا بیست ساعت در هفته خارج از محیط دانشگاه کار کنید. در تعطیلات میان‌ترم و تابستان امکان کار تمام‌وقت هم وجود خواهد داشت.

کار کردن در حین تحصیل در کانادا، به شرایطی نیاز دارد که در ادامه عنوان خواهد شد:

ویزای تحصیلی کانادا؛
تمام‌وقت بودن تحصیل دانشجو در دانشگاه؛
نام متقاضی کار نیمه‌وقت در یکی از مؤسسه‌های آموزشی مورد تأیید کانادایی، ثبت شده باشد؛
دوره آموزشی‌ای که متقاضی در آن شرکت کرده است، باید حداقل شش‌ماهه باشد و پس از گذراندن آن مدرک دریافت کند.
برای کارهای دانشجویی معمولا دستمزدی معادل با ۱۸ دلار در ساعت در نظر گرفته می‌شود.

 

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا
سازمان‌های دولتی، خصوصی، مؤسسه‌های آموزشی و استانداری‌های کانادا با اختصاص دادن بورسیه تحصیلی کانادا، دانشجویان مستعد را از نقاط مختلف جهان جذب می‌کنند و دریافت این بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌ها بخش زیادی از هزینه‌ها را تأمین خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید و از شرایط لازم برای اختصاص دادن بورسیه تحصیلی اطلاع حاصل کنید. به‌طور کلی، داشتن شرایط زیر شانس موافقت با درخواست بورسیه تحصیلی کانادا را بیشتر می‌کند:

سابقهٔ کارهای تحقیقاتی؛
معدل بالا؛
سابقهٔ گذراندن دوره‌های کارآموزی مرتبط با رشتهٔ تحصیلی؛
داشتن مدرک آیلتس یا تافل با نمرهٔ خوب؛
سابقهٔ انتشار ژورنال یا مقاله.

 

در این جدول هم می‌توانید میزان تقریبی هزینه‌های ماهانه دانشجوی خارجی مقیم کانادا را ببینید:

 

هزینه‌های زندگی مبلغ به دلار کانادا
هزینه محل اقامت 700-1100 دلار
هزینه خورد و خوراک 250-400 دلار
هزینه پوشاک 80-110 دلار
هزینه حمل‌ونقل 80-100 دلار
هزینه‌های متفرقه 80-100 دلار
هزینه کتاب و دیگر امکانات درسی لازم 45-60 دلار
هزینه بیمه دریافتی از دانشگاه  600-800 دلار در سال

 

منبع: ایران کانادا (همراه با برخی اصلاحات و بروزرسانی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *