مشاغل با رشد سریع برای تازه واردان در کانادا در سال 2023

کانادا به داشتن اقتصاد باثبات و قوی معروف است. پس از همه‌گیری بیماری کرونا، این کشور در چندین بخش، که بسیاری از آن‌ها رشد سریعی را تجربه می‌کنند، بازگشتی قوی داشته است.
یکی از عوامل کلیدی در ادامه رشد اقتصادی کانادا، اهداف بالای مهاجرت این کشور است. برنامه دوره مهاجرت 2023-2025 نشان می دهد که کانادا تا پایان سال 2025 سالانه نزدیک به 500000 مهاجر جدید را می پذیرد.
از جمعیت بیش از 39،000،000 نفری کانادا، تقریباً 25٪ آنها مهاجر هستند. افراد تازه وارد معمولاً برای پر کردن خلاء های نیروی کار که به دلیل تعداد زیاد بازنشستگی یا فقدان متقاضیان واجد شرایط ایجاد می‌شود، به کانادا وارد می‌شوند.
آیا واجد شرایط مهاجرت به کانادا هستید یا خیر؟
در میان بخش‌های مختلف بازار کار، برخی از بخش‌ها با سریع‌ترین رشد متمایز هستند.

مراقبت های بهداشتی
کانادایی ها عمر طولانی تری دارند و نسبت به نسل های قبلی برای مدت طولانی تری به مراقبت های پزشکی بیشتری نیاز دارند. این افزایش تقاضا باعث شده است که استان های کانادا سخت تلاش کنند تا کارکنان مراقبت های بهداشتی را از خارج جذب کنند. در حال حاضر، بیش از 35 درصد از پزشکان کانادا، 23 درصد از پرستاران ثبت نام شده (RN) و 39 درصد از دندانپزشکان مهاجر هستند.
بر اساس آخرین داده های شغلی از سوی مرکز آمار کانادا، تا فوریه 2023، تعداد مشاغل خالی در صنعت مراقبت های بهداشتی با 143800 موقعیت شغلی بالاترین میزان را در تمام بخش ها دارد. بخش پرستاری به ویژه در طول همه گیری همه گیر آسیب دید و باعث شد بسیاری از پرستاران به مرخصی طولانی مدت نیاز داشته باشند یا به طور کلی این حرفه را ترک کنند.
بر همین اساس اداره مهاجرت کانادا اقداماتی را برای تسهیل اقامت دائم برای کارکنان مراقبت های بهداشتی انجام داده است، مانند رفع برخی از موانع برای پزشکانی که قبلاً به عنوان خوداشتغال شناخته می شدند. البته توجه داشته باشید که مشاغل خوداشتغالی معمولاً واجد شرایط اکسپرس انتری نیستند.

چگونه به عنوان پرسنل مراقبت های بهداشتی به کانادا مهاجرت کنیم؟
بسیاری از پرسنل مراقبت های بهداشتی از طریق برنامه اکسپرس انتری وارد کانادا می شوند. برنامه های اکسپرس انتری، کاندیداهای با مهارت بالا را در برنامه کارگران ماهر فدرال، کلاس تجربه کانادایی یا برنامه تجارت ماهر فدرال هدف قرار می دهند.
همچنین، از آنجا که مراقبت های بهداشتی یک مسئولیت استانی است، اکثر استان ها دارای سهمیه هایی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی تحت برنامه استانی نامزد (PNP) هستند. به عنوان مثال، آلبرتا اخیراً برنامه مراقبت بهداشتی اختصاصی را در چهارچوب سهمیه ورودی سریع آلبرتا ایجاد کرده است.
استان های دیگر کانادا هم به طور منظم قرعه کشی PNP را با هدف جذب متقاضیان مشاغل مراقبت های بهداشتی برگزار می کنند. استان بریتیش کلمبیا تقریبا هر هفته این نوع قرعه کشی را انجام می دهد و استان انتاریو اخیراً از طریق سهمیه اولویت های سرمایه انسانی خود از 2349 متقاضی کار در بخش مراقبت های بهداشتی دعوت کرده است.
همچنین دو برنامه آزمایشی فدرال برای مراقبین سالمندان و کودکان وجود دارد. در اوایل سال جاری میلادی، دولت اعلام کرد که سابقه کاری در کانادا مورد نیاز برای یک مراقب برای واجد شرایط بودن برای اقامت دائم از طریق این برنامه ها از 24 ماه به 12 ماه کاهش داده است.

کشاورزی
بخش کشاورزی کانادا بیش از 243000 کانادایی را استخدام می کند و در حال حاضر نرخ خالی شغلی بیش از 14000 نفر دارد.
گزارش اخیر بانک سلطنتی کانادا نشان می دهد که تا سال 2033، 40 درصد از اپراتورهای مزرعه کانادایی بازنشسته خواهند شد. این گزارش همچنین می گوید که برای جبران بحران کوتاه مدت مهارت، کانادا باید 30000 مهاجر دائمی را در یک دهه آینده بپذیرد تا مزارع و گلخانه های جدید خود را ایجاد یا مزارع و گلخانه های موجود را حفظ کند.

چگونه با شغل کشاورزی به کانادا مهاجرت کنیم؟
برای تکمیل برخی از این موقعیت ها، اداره مهاجرت کانادا اخیراً اعلام کرد که برنامه آزمایشی کشاورزی-غذایی را تمدید می کند و سقف های شغلی را حذف می کند. مشاغل واجد شرایط عبارتند از:
قصابی های خرده فروشی
قصابی های صنعتی
سرپرستان مزرعه و کارگران متخصص دام
کارگران فرآوری مواد غذایی
کارگران مزرعه عمومی
کارگران درو
مانند کارکنان مراقبت های بهداشتی، سهمیه های اختصاصی تحت برخی برنامه های PNP استانی برای کارگران کشاورزی نیز وجود دارد.

فنی
یکی از اجزای اصلی بودجه فدرال 2023، سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری برای حمایت از ساخت برق پاک و پروژه های زیرساختی رشد پاک بود. این سرمایه گذاری احتمالاً منجر به افزایش تقاضا در بخش فناوری می شود.
شایان ذکر است که بسیاری از مشاغل در بخش تولید فناوری پاک، نیازی به مدرک دانشگاهی ندارند، و میانگین حقوق کارگران در این بخش در سال 2021 میلادی بیش از 90 هزار دلار بوده است که بسیار بالاتر از میانگین کل اقتصاد کانادا یعنی 69 هزار دلار است.
رشد بخش هوش مصنوعی نیز در تقاضای کانادا برای کارگران فناوری نقش دارد. در حوزه سرمایه گذاری در کانادا، یک وب سایت دولتی که برای جذب سرمایه گذاری در صنعت فناوری کانادا طراحی شده است، گزارش می دهد که کانادا دارای 1032 شرکت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. علاوه بر این، شاخص جهانی هوش مصنوعی نشان می دهد که کانادا به دلیل رقابت جهانی خود در اجرای هوش مصنوعی، نوآوری و سرمایه گذاری در رتبه چهارم قرار دارد.

چگونه با یک شغل فنی به کانادا مهاجرت کنیم؟
برای جذب بیشتر کارکنان حوزه فناوری، اداره مهاجرت کانادا، برنامه هایی مانند جریان استعدادهای جهانی را ارائه می دهد. این برنامه بخشی از برنامه کارگران خارجی موقت است و برای تشویق رشد صنعت فناوری کانادا طراحی شده است. هدف این برنامه دستیابی به جایگاه پردازش درخواست های متقاضیان ظرف دو هفته پس از ارسال درخواست است.

برخی از نمونه‌های سهمیه استانی جذب نیرو در حوزه فناوری عبارتند از BC Tech Stream، OINP Tech Draw، Saskatchewan Tech Talent Pathway، و Alberta Accelerated Tech Pathway

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *