اخذ ویزای توریستی ۵ ساله کانادا

اطلاعیه مهم ویزای توریستی کانادا

از ابتدای اکتبر 2022 تمامی محدودیت‌های کرونایی برای سفر به کانادا لغو شده و دیگر نیازی به ارائه کارت واکسن کرونا، تست منفی PCR، ثبت نام در برنامه «ArriveCan»، ارائه گواهی بهبودی کرونا یا قرنطینه در بدو ورود به کانادا نیست.

همچنین، افرادی که با ویزای توریستی وارد خاک کانادا شده اند، می توانند انواع واکسن کرونا و آنفلوانزا را در مراکز واکسیناسیون دولتی کانادا بصورت کاملاً رایگان دریافت کنند.

 

هر ساله میلیون‌ها گردشگر و مهاجر با اهداف مختلف به کانادا سفر می‌کنند. افرادی که قصد دارند به‌ صورت موقت وارد خاک کانادا شوند، ازجمله گردشگران، کارگران موقت خارجی و دانشجویان خارجی باید قبل از ورود، درخواست ویزای اقامت موقت یا TRV (Temporary Resident Visa) کنند و در صورت موافقت با ویزا آنها، امکان ورود به کانادا را خواهند داشت. البته شهروندان بعضی از کشورها ممکن است به‌جای TVR نیازمند eTA (اجازهٔ الکترونیکی سفر) باشند. بر اساس قوانین اداره مهاجرت کانادا، شهروندان ایرانی برای ورود به خاک این کشور به TVR نیاز دارند. ویزای توریستی کانادا یا همان ویزای ویزیتوری کانادا (Visitor Visa) که یکی از انواع ویزای اقامت موقت محسوب می شود، یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راهها برای ورود به این کشور در مقایسه با سایر روش ها است.

البته ویزای توریستی کانادا، با دلایلی مختلفی همچون گردشگری، تفریح، درمان و یا بازدید از دوستان و یا خانواده صادر می‌شود. به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوان کشور کانادا و همچنین شرایط خاص ویزای توریستی کانادا، درخواست های متقاضیان ایرانی برای این نوع ویزا در یکسال گذشته همواره رو به افزایش بوده است. با دریافت ویزای توریستی کانادا، گردشگران مجاز هستند تا در هر بار ورود به خاک کانادا، به مدت حداکثر ۶ ماه در این کشور اقامت داشته باشند. شما با داشتن ویزای توریستی کانادا، مجاز به کار کردن و یا تحصیل در این کشور نخواهید بود، اما قوانین جدید دولت کانادا برای حمایت از مردم ایران، این امکان را فراهم کرده است که دارندگان ویزای توریستی به نحوی که در ادامه توضیح داده خواهد شد پس از ورود به خاک این کشور، ویزای خود را به ویزای کار 2 ساله (Open Work Permit) تبدیل کنند.

در ادامه این مطلب، شما را با جزئیات ویزای توریستی کانادا آشنا خواهیم و در نهایت به شما در تصمیم گیری و اقدام اخذ ویزای توریستی کانادا کمک خواهیم کرد.

شرایط ویزای توریستی کانادا چیست؟
انواع ویزای توریستی کانادا
مدت زمان اعتبار ویزای توریستی کانادا
هزینه ویزای توریستی کانادا
مراحل دریافت ویزای توریستی کانادا
مدارک لازم برای ویزای توریستی کانادا
مدت زمان صدور ویزای توریستی کانادا
نحوه افزایش مدت اقامت در کانادا

 

شرایط ویزای توریستی کانادا چیست؟
ویزای توریستی کانادا به شما اجازه می دهد که وارد خاک کانادا شوید و برای مدتی معین در این کشور اقامت کنید. ایرانیانی که باهدف اقامت کوتاه‌مدت به کانادا سفر می‌کنند نیازمند ویزای توریستی هستند؛ مگراینکه دارای اجازهٔ اقامت دائم باشند یا شهروندی کانادا را دریافت کرده باشند. اگر هدف‌تان بازدید از جاذبه‌های این کشور است یا برای شرکت در کنفرانس‌ها یا همایش‌ها، دیدن دوستان، آشنایان و اعضای خانواده یا ملاقات‌های کاری به کانادا می‌روید، باید برای دریافت ویزای ویزیتوری یا همان توریستی کانادا اقدام کنید.خوب است بدانید کانادا هزینه‌های درمانی و بیمارستانی گردشگران را پرداخت نمی‌کند. بنابراین بهتر است پیش از سفر، برای خرید بیمهٔ سفر با پوشش‌های مناسب پزشکی اقدام کنید.

 

انواع ویزای توریستی کانادا
ویزای توریستی کانادا اغلب به دو نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

ویزای ‌سینگل کانادا یا یک ‌بار ورود (Single Entry)
ویزای مالتیپل کانادا یا چند بار ورود (Multiple Entry)
نوع دیگری از ویزای توریستی نیز وجود دارد که با عنوان سوپر ویزای کانادا شناخته می شود. در ادامه انواع ویزای توریستی کانادا را معرفی و بررسی می کنیم.

 

ویزای سینگل کانادا

با ویزای سینگل کانادا اجازه دارید تنها یک بار در مدت مشخص شده وارد خاک کانادا شده و تا پایان اعتبار ویزای‌تان در این کشور اقامت کنید. با خروج از کانادا ویزای شما باطل می‌شود، حتی اگر تاریخ پایان اعتبار آن فرا نرسیده باشد. بنابراین برای ورود دوباره به خاک کانادا باید مجدداً درخواست ویزا کنید، مگر اینکه مستقیما به ایالات متحده یا سنت پیر و میکلون سفر کرده باشید.

 

ویزای مالتیپل کانادا

این ویزا که به ویزای مولتی کانادا نیز شناخته می‌شود، به شما اجازه می‌دهد تا پایان اعتبار ویزا‌، به صورت نامحدود به کانادا رفت‌و‌آمد و در هر بار ورود به کانادا تا ۶ ماه در این کشور اقامت کنید. پس از پایان مدت ۶ ماهه، کافی ا‌ست تنها چند ساعت از خاک کانادا خارج شوید و در ورود دوباره به کانادا، اجازه ۶ ماه اقامت مجدد در کانادا را خواهید داشت. این تمدید ۶ ماهه در موارد خاص و با ارائه درخواست رسمی به اداره مهاجرت کانادا قابل افزایش است. درصورت قانع‌کننده بودن شرایط‌تان با درخواست شما موافقت خواهد شد.

از آنجایی که مدت اعتبار پاسپورت یا گذرنامه ایرانی ۵ سال است این ویزا به عنوان ویزای ۵ ساله کانادا نیز شهرت یافته است. البته مدت زمان اعتبار ویزای مولتیپل شما برابر با مدت زمان اعتبار گذرنامه‌تان خواهد بود.

یکی از مراحل اخذ ویزای توریستی، انگشت‌نگاری است. اگر در ۱۰ سال گذشته برای اخذ ویزای کانادا انگشت‌نگاری کرده باشید (بایومتریکس)، برای درخواست مجدد نیازی به انگشت‌نگاری نخواهید داشت.

 

سوپر ویزای کانادا
سوپر ویزای کانادا یکی دیگر از انواع ویزای توریستی برای کسانی ا‌ست که فرزندان یا نوه‌هایشان شهروند کانادا هستند یا اقامت دائم کانادا را دارند. مدت اعتبار این ویزا ۱۰ ساله است، اما با توجه به اینکه پاسپورت‌های ایرانی ۵ سال اعتبار دارند، این ویزا نیز با اعتبار ۵ ساله صادر می‌شود. با سوپر ویزای کانادا اجازه دارید در هر بار ورود به کانادا تا ۲ سال متوالی در این کشور اقامت کنید.

برای دریافت سوپر ویزا، دعوت‌نامهٔ رسمی فرزند یا نوهٔ بالای ۱۸ سال درخواست‌کننده ضروری است. همچنین فرد دعوت‌کننده باید ثابت کند که از عهدهٔ هزینه‌های دعوت‌شونده در طول مدت اقامت برمی‌آید؛ بدین منظور درآمد ماهانه و مدارک اقامت و برگه‌های ارزشیابی شرایط مالی و مالیاتی‌ دعوت کننده بایستی ضمیمهٔ پرونده متقاضی گردد. همچنین برای تأمین شرط درآمد، امکان کمک‌گرفتن از همسر نیز وجود دارد. بدین منظور وی باید دعوت‌نامه‌ جداگانه‌ای ارسال کند. 

آیا داشتن ویزا ویزیتوری به منزله اجازه ورود به کاناداست؟
نکتهٔ مهمی که نباید فراموش شود این است که داشتن ویزای توریستی یا دیگر انواع اجازهٔ اقامت موقت، به‌معنی اجازهٔ ورود قطعی به کانادا نیست. در هنگام ورود، افسر مرزی درباره صدور اجازه ورود شما تصمیم می‌گیرد. شما در هنگام ورود به خاک کانادا باید در ارتباط با اینکه هدف‌تان از سفر به کانادا چیست توضیح داده  و افسر را متقاعد کنید که اقامت‌تان موقتی است. اگر افسر مرزی نتیجه بگیرد که قصد ندارید پس از پایان مدت ویزا، کشور را ترک کنید، به شما اجازهٔ ورود نخواهد داد! می‌توانید برای آگاهی و آمادگی بیشتر در این زمینه از کارشناسان رویال ویزا سنتر کمک بگیرید.

مدت زمان اعتبار ویزای توریستی کانادا
ادارهٔ مهاجرت کانادا مدت زمان اعتبار ویزای توریستی را برای ویزای سینگل شش ماه و برای ویزای مولتیپل ۱۰ سال اعلام کرده است اما صرف‌نظر از زمان اعلام شده، ویزای توریستی تا پایان مهلت اعتبار گذرنامه اعتبار دارد. دارنده ویزای مولتی باید هر ۶ ماه یکبار از خاک کانادا خارج شود. دارنده ویزای سینگل هم پس از خروج از کانادا باید مجددا برای اخذ ویزا اقدام کند.

نکته‌ مهمی  که در پروسه اخذ ویزا باید در نظر داشت این است که افسر مهاجرت و افسر پرونده نقش بسیار پررنگ و مهمی در تعیین مدت زمان اعتبار ویزای توریستی است. افسر پرونده، مولتی یا سینگل بودن ویزای شما را مشخص می‌کند. همچنین افسر مرزی مستقر در فرودگاه، مدت اعتبار ویزای شما را تعیین می‌کند؛ بنا به تشخیص ایشان، مدت اعتبار ویزا ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

فراموش نکنید پس از صدور ویزا ویزیتوری کانادا، متقاضی فرصت دارد تا زمان درج شده در برچسب ویزا وارد کانادا شود، در غیر این صورت ویزای او باطل خواهد شد.

هزینه ویزای توریستی کانادا
هزینه ویزای توریستی کانادا در رویال ویزا سنتر، در قالب 2 نوع قرارداد نقره ای (SILVER) و طلایی (GOLD) شامل خدمات زیر است:

 

نوع پکیج شرح خدمات

طلایی

(GOLD)

  1. مشاوره مقدماتی و تکمیلی
  2. تشکیل و ثبت پرونده جهت ویزای توریستی 5 ساله کانادا
  3. پرداخت کلیه هزینه های سفارت 
  4. پرداخت کلیه هزینه های بایومتریکز  (انگشت نگاری + عکس) 
  5. اخذ دعوتنامه سفارت جهت بایومتریکز 
  6. دریافت نوبت سفارت جهت انجام بایومتریکز 
  7. ارائه دفترچه راهنمای نحوه انجام بایومتریکز  
  8. خدمات ترانسفر بایومتریکز (ترانسفر رایگان از درب هتل محل اقامت در استانبول یا آنکارا تا مرکز ویزای کانادا و بالعکس)
  9. پیکاپ ویزا (ارسال هوایی پاسپورت به ترکیه و اخذ استیکر ویزا)
  10. ثبت درخواست جهت تبدیل ویزای توریستی 5 ساله به ویزای کار (OWP) پس از ورود به خاک کانادا (بر اساس قانون جدید دولت کانادا)

نقره ای

(SILVER)

  1. مشاوره مقدماتی و تکمیلی
  2. تشکیل و ثبت پرونده جهت ویزای توریستی 5 ساله کانادا
  3. پرداخت کلیه هزینه های سفارت 
  4. پرداخت کلیه هزینه های بایومتریکز  (انگشت نگاری + عکس) 
  5. اخذ دعوتنامه سفارت جهت بایومتریکز 
  6. دریافت نوبت سفارت جهت انجام بایومتریکز

برای اطلاع از هزینه‌های دقیق اخذ ویزا، با کارشناسان مجرب ما تماس گرفته یا فرم موجود در انتهای صفحه را پر کنید تا سریعا با شما تماس گرفته شود.

مراحل دریافت ویزای توریستی کانادا
مراحل کلی شامل جمع‌آوری و ترجمه مدارک و پر کردن دقیق فرم‌ها و در نهایت پرداخت هزینه و ارائه فرم‌ها و مدارک لازم به همراه انجام انگشت نگاری در یکی از مراکز ویزای کانادا است که در ادامه با جزئیات بیشتری به آنها می‌پردازیم.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی کانادا

برای مشاهده و دانلود لیست کامل مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی 5 ساله کانادا به این صفحه مراجعه کنید. 

 

مدت زمان صدور ویزای توریستی کانادا
اداره مهاجرت کانادا، هر هفته (چهارشنبه ها) مدت زمان اعلام نتایج درخواست های ویزای توریستی را بروزرسانی می نماید. پس ضروری هست که هر هفته به این صفحه سر بزنید تا از آخرین بروزرسانی اعلام شده باخبر شوید. همچنین این موضوع را مد نظر داشته باشید که بازه های زمانی درج شده در جدول مربوطه از زمانی محاسبه می شود که شما در یکی از مراکز ویزای کانادا (VFS) کارهای بایومتریکز (انگشت نگاری + گرفتن عکس) را انجام داده باشید.

 

نحوه افزایش مدت اقامت در کانادا
اگر می‌خواهید مدت اقامت‌تان را در کانادا افزیش بدهید، حتما باید تا ۳۰ روز پیش از پایان اعتبار ویزایتان درخواست خود را برای یکی از موارد زیر اعلام کنید:

افزایش اعتبار مدت زمان ویزای توریستی، تحصیلی یا کاری
تغییر نوع ویزا (به‌طور مثال تغییر ویزای تحصیلی به کاری)
تغییر شرایط ویزا (مانند تغییر دانشگاه یا شغل)
تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی یا کاری
یکی از روش‌های ادامه اقامت قانونی در کانادا دریافت ویزای تحصیلی کانادا است.

به‌طور کلی برای دریافت ویزای تحصیلی فرد باید خارج از خاک کانادا، درخواست خود را اعلام کند. اما برخی افراد می‌توانند از داخل کانادا درخواست  خود را ثبت کنند. از جمله این افراد داراندگان ویزای اقامت موقت با اعتبار دست‌کم ۶ ماهه و اعضای خانواده‌شان هستند.

دریافت اقامت دائم
به‌طور کلی برای دریافت اقامت دائم کانادا، باید نخست کشور را ترک  کرده و از خارج کانادا درخواست‌تان را ارئه دهید. در این زمینه چند مورد استثنا وجود دارد. امکان درخواست اقامت دائم از داخل کانادا برای افراد زیر وجود دارد:

پناهندگان یا افراد تحتِ‌حمایت
همسر شهروندان کانادا یا دارندگان اقامت دائم
دارندگان ویزای اقامت موقت
درخواست‌دهندگان زیرمجموعهٔ Canadian Experience Class

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *